Komunikacja interpersonalna – dlaczego jest ważna?

Jak powiedział Paul Watzlawick, psycholog i teoretyk komunikacji oraz jeden z ojców współczesnej lingwistyki, “człowiek nie może się nie komunikować”. Po prostu, nie ma takiej możliwości. Wyobraź sobie, że opowiadasz koleżance prześwietny dowcip, kończysz wspaniałą puentą i czekasz na salwę śmiechu…tymczasem koleżanka nie reaguje w ogóle. Nie robi nic. Nic też nie mówi. A jednak, przecież właśnie coś Ci komunikuje. Dowcip jej się nie spodobał, a może w ogóle Cię nie słuchała? Tego się pewnie nie dowiesz (w końcu to całkiem hipotetyczna koleżanka i całkiem hipotetyczny dowcip). Wiesz już jednak, że nawet wtedy, kiedy nic nie mówisz, dla Twojego otoczenia jest to już swoisty komunikat.

Nie możesz się zatem nie komunikować.

Co więcej, komunikujesz się ze swoim otoczeniem na milion różnych sposobów i robisz to bardziej lub mniej świadomie. Wszystko, począwszy od mowy i pisma, poprzez mimikę i gesty, a na Twoim ubiorze kończąc, jest komunikatem dla Twojego otoczenia. Wszędzie, w realu czy w Internecie, w pracy czy w domu, chcesz czy nie chcesz, wchodzisz w interakcje z innymi ludźmi. Podstawą tych interakcji oraz relacji z nich wynikających jest właśnie komunikacja.  Natomiast to, jak one będą wyglądały, zależy od Twoich umiejętności komunikacyjnych.

Umiejętności komunikacyjne mają ogromne znaczenie.

Posłużę się tutaj przykładem, który zna pewnie każdy, kto kiedykolwiek odbył jakikolwiek kurs pierwszej pomocy. Wyobraź sobie, że jesteś świadkiem wypadku drogowego. Chcesz (i umiesz) udzielić pierwszej pomocy poszkodowanemu i oceniasz, że będzie potrzebna również profesjonalna pomoc medyczna na miejscu. Wokół zdarzenia zebrał się już tłum gapiów. W takich przypadkach zaleca się, by podczas gdy Ty udzielasz pierwszej pomocy, inna osoba zadzwoniła po karetkę pogotowia. Krzyczysz więc w tłum “niech ktoś wezwie karetkę!”. Zastanów się, co się wtedy może wydarzyć? Najprawdopodobniej, nikt nie zadzwoni. Każdy będzie myślał, że zrobił to już ktoś inny.

Wystarczy jednak zmienić komunikat, wskazać konkretną osobę z tłumu i powiedzieć “niech Pan/Pani zadzwoni po karetkę”.  Taka zmiana komunikatu sprawi, że osoba wskazana wykona polecenie. Dzieje się tak dlatego, że wyznaczając komuś zadanie, przejmujesz kontrolę nad sytuacją, a osoba wyznaczona przez Ciebie automatycznie ponosi odpowiedzialność za wykonanie tego zadania. W sytuacjach tak ekstremalnych, prosta zmiana komunikatu może stanowić o uratowaniu życia innej osoby.

Znajomość zasad komunikacji interpersonalnej może naprawdę zmienić Twoje życie.

Przytoczony przykład, odnosi się oczywiście do sytuacji nadzwyczajnej. Nie przesadzę jednak, mówiąc, że również w sytuacjach mniej ekstremalnych, w życiu codziennym, odpowiedni komunikat, może zaważyć na całkowitej zmianie sytuacji. I dzieje się tak zawsze, gdy masz do czynienia z innymi ludźmi, a więc niemal w każdej dziedzinie Twojego życia.

W kontekście pojedynczej sytuacji odpowiedni komunikat może sprawić, że dana osoba wykona Twoje polecenie, spełni Twoją prośbę, przychyli się do Twoich argumentów lub zrozumie Twój punkt widzenia.

W kontekscie calego życia, umiejętność wysyłania odpowiednich komunikatów, sprawi, że Twoja osoba będzie inaczej odbierana przez otoczenie. Będziesz potrafiła wzbudzić szacunek innych ludzi, zaprezentować im własne zdanie, a nawet przekonać ich do Twoich pomysłów. Będziesz umiała radzić sobie z krytyką czy konfrontacją  oraz łatwiej rozwiążesz konflikty, a nawet unikniesz wielu problemów.  

Jako kobieta masz ogromny potencjał ku temu, by maksymalnie wykorzystać Twoje naturalne umiejętności komunikacyjne.

Z badań lingwistycznych wynika, że w komunikacji interpersonalnej, to nie komunikaty werbalne (słowo mówione) mają największe znaczenie dla całkowitego przekazu. Najważniejszymi dla komunikcji interpersonalnej są komunikaty niewerbalne (ton głosu, rytm mówienia, mimika, gesty itp.). Oznacza to, że dla odpowiedniej komunikacji, to właśnie posługiwanie się tymi komunikatami oraz rozumienie ich, jest kwestią najistotniejszą. Dobra wiadomość jest natomiast taka, że to właśnie kobiety są mistrzyniami komunikacji niewerbalnej. Z moich obserwacji wynika, że to, co nazywamy “kobiecą intuicją”, zmysł obserwacji, inteligencja emocjonalna oraz empatia, sprawiają, że kobiety potrafią nie tylko doskonale wychwycić wszystkie (wysyłane świadomie i nieświadomie) komunikaty niewerbalne, ale również trafnie je zinterpretować. Mamy zatem do dyspozycji wspaniałe umiejętności, które odpowiednio wytrenowane, przekuć możemy na realne korzyści. I to we wszystkich dziedzinach życia.

Czy nie warto nauczyć się, jak najefektywniej wykorzystać ten potencjał?

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *