Komunikacja intrapersonalna, czyli jak dbać o zdrową relację z samą sobą.

Wyobraź sobie, że Twoja “najbliższa przyjaciółka” jest zołzą. Nie taką zołzą, że “he he he, ale z ciebie jędza”, ale prawdziwym wrednym babskiem. Podcina Ci skrzydła, nigdy w Ciebie nie wierzy, zawsze Cię krytykuje i nie przepuści Ci ani jednej wpadki. Ciągle słyszysz od niej, że jesteś beznadziejna, że nie dasz rady, że jesteś nieudacznikiem i katastrofą. Jaki wpływ miałoby na Ciebie częste towarzystwo takiej osoby? A teraz pomyśl, czy osoba, z którą przebywasz najczęściej, czyli Ty sama, nie jest właśnie taką toksyczną przyjaciółką. Jeśli tak, nic dziwnego, że czujesz się zdemotywowana, niepewna siebie i nieszczęśliwa. Żeby temu zapobiec, należy zadbać o zdrową relację z samą sobą, a kluczem takiej relacji jest odpowiednia komunikacja intrapersonalna.

Czym jest komunikacja intrapersonalna?

Kiedy mówimy o komunikacji, z reguły mamy na myśli komunikację interpersonalną, czyli taką, która odbywa się między przynajmniej dwojgiem ludzi. (O komunikacji interpersonalnej możesz poczytać tutaj i tutaj .) Jednym z głównych zadań komunikacji interpersonalnej, jest właśnie budowanie relacji z innymi. To od naszych umiejętności komunikacyjnych zależy to, jak takie relacje będą wyglądać. Mogą one być zdrowe, wspierające i motywujące, ale mogą też być źródłem frustracji i poczucia niezadowolenia. Z komunikacją intrapersonalną jest bardzo podobnie. (Podstawowe informacje o komunikacji intrapersonalnej znajdziesz tutaj.) Jedyna różnica polega na tym, że dotyczy ona Twojej komunikacji z samą sobą oraz Twojej ze sobą relacji.

Dlaczego komunikacja intrapersonalna jest ważna?

Zwykłyśmy uważać, że słowa są odzwierciedleniem naszych myśli. Jednak już dawno temu zostało udowodnione, że jest również na odwrót. Język, którego używamy, kreuje nasze myśli. Nasze myśli zaś, oddziałują na to, jak postrzegamy świat wokoło, jak radzimy sobie z emocjami i jak działamy. Komunikaty, które wysyłasz sobie sama, mają zatem realny wpływ na to, jak o sobie myślisz, jak działasz i jak wygląda Twoje życie. Ty sama jesteś osobą, z którą przebywasz najczęściej. Twoja relacja z samą sobą jest zatem najważniejszą relacją w całym Twoim życiu. Możesz być sama dla siebie największym wsparciem, źródłem motywacji i pewności siebie, ale możesz być również swoją największą sabotażystką. Wszystko zależy od tego, w jaki sposób się ze sobą komunikujesz. To co mówisz, nawet jeśli mówisz tylko sama do siebie, staje się realną częścią Twojej rzeczywistości. Jak więc rozmawiać ze sobą, by rzeczywistość ta zaczęła się zmieniać na lepsze?

Jak dbać o zdrową relację z samą sobą?

Kiedy rozmawiam z innymi ludźmi o tym, co jest najczęstszą przeszkodą wprowadzania zmian w ich życiu, realizacji marzeń i po prostu bycia szczęśliwym, mówią, że jest to brak pewności siebie. Potem okazuje się, że kiedy mówią o sobie samych, używają komunikatów takich jak “Jestem beznadziejny, nic mi nie wychodzi”, “Jestem gruba i obrzydliwa”, “Nie umiem wziąć się za siebie, nie mam zalet”. Zadziwiające jest, że ludzie ci nie widzą związku między tego typu komunikatami a własną niepewnością. A pewność siebie można przecież wytrenować. Trzonem takiego treningu jest zaś dbałość o dobrą relację z samą sobą poprzez odpowiednią komunikację intrapersonalną. (Więcej o treningu pewności siebie znajdziesz tutaj). Dziś przygotowałam dla Ciebie kilka zasad, którymi należy się kierować w komunikacji intrapersonalnej, by zadbać o relację z samą sobą i dzięki temu zwiększyć pewność siebie. Wszystkie pięć zasad komunikacji intrapersonalnej należy traktować jako całość – stosowanie jednych i pomijanie innych nie przyniesie żadnych efektów!

1. Okazuj sobie szacunek.

Ludzie często mówią o kimś (zwłaszcza, kiedy chodzi o kobietę), że siebie nie szanuje i mają wówczas na myśli różne, bardzo dziwne rzeczy. Jednak prawdziwy szacunek do samej siebie nie różni się niczym od szacunku, którym darzymy osobę, która według nas jest tego warta. Kiedy szanujemy jakąś osobę, nie do pomyślenia byłoby zwracanie się do niej na poważnie w formie “Ty, idiotko!” lub mówienie “Weź przestań, frajerko!”. Czy nie byłoby Ci przykro, gdyby ktoś mówił w ten sposób do Ciebie? Niemniej jednak, jest wiele osób, które właśnie w ten sposób zwracają się do siebie samych. Ma to ogromny wpływ na ich poczucie własnej wartości. Jeśli w swoich własnych oczach nie są warte szacunku, jak miałyby tego szacunku oczekiwać od innych?

2. Bądź miła.

Tak, to takie proste. Towarzystwo miłych osób jest nie tylko przyjemne, ale może być dla Ciebie również źródłem motywacji i wiary we własne możliwości. W przeciwieństwie do tego, osoby niemiłe potrafią nie tylko zepsuć Ci dzień, ale i sprawić, że zaczniesz w siebie wątpić i czuć się po prostu źle. Postaraj się więc być dla siebie miłą towarzyszką. Dobre słowo, docenienie czy pochwała mogą zdziałać bardzo wiele. Nie musisz być swoim własnym klakierem. Chodzi o to, by dostrzegać i komunikować sobie dobre rzeczy o nas samych. “To Mi się świetnie udało”, “W tym jestem naprawdę dobra”, “Jestem z siebie dumna!” – proste, ale skuteczne.

3. Bądź szczera.

Każda dobra i zdrowa relacja powinna opierać się na szczerości. Także ta z samą sobą. Okłamywaniem samej siebie daleko nie zajdziesz. Wszystkie mamy wady i popełniamy błędy. Dobrze jest zdawać sobie z tego sprawę i być szczerą wobec siebie. Wmawianie sobie, że jesteś świetna i cudowna w każdym aspekcie, i że wszystko wychodzi Ci doskonale, może i poprawi Ci humor, jednak nie wpłynie dobrze na realne zmiany w Twoim życiu. Należy jednak pamiętać, że jest ogromna różnica między szczerością a chamstwem. Również w komunikacji intrapersonalnej. Będąc ze sobą szczera, pamiętaj więc o zasadzie szacunku wobec samej siebie. Zamiast mówić “Jestem idiotką, nawet tego nie potrafię zrobić dobrze” powiedz “Ok, to mi nie wyszło, ale za to dwie inne rzeczy zrobiłam świetnie!”.

4. Bądź wymagająca.

Kiedy troszczymy się o kogoś, za kogo jesteśmy odpowiedzialne, czasami musimy wymagać od niego rzeczy, na które nie ma on ochoty. Nie wszystko to cukier, słodkości i różne śliczności. Stawianie sobie wymagań jest dobre, tak, jak dobre jest dbanie o to, by dzieci się uczyły czy jadły warzywa. W relacji z samą sobą, powinnyśmy być zatem troskliwe, ale i odpowiedzialne za siebie same, a więc wymagające. Komunikaty typu “Eee tam, jest jak jest, lepiej nie będzie” lub “Nie chce mi się, to nic nie będę robić” , są w rzeczywistości komunikatami o tym, że nie troszczysz się o siebie samą i nie bierzesz za siebie odpowiedzialności. Lepiej więc komunikować sobie swoje własne wymagania, tak byśmy wiedziały, że jest ktoś, kto czuwa nad naszym dobrem.

5. Bądź wyrozumiała.

Bycie wymagającą wobec samej siebie nie wyklucza bycia wobec siebie wyrozumiałą. Dobra relacja z samą sobą powinna się opierać również na wyrozumiałości. Zdarzają nam się słabsze dni, błędy, brak sił, a nawet ochota na zupełne lenistwo. Aby czuć się dobrze z samą sobą, należy sobie dać do nich prawo. Pod tym względem komunikacja intrapersonalna powinna być pełna zrozumienia. Nie torturuj się więc komunikatami typu “Jak zwykle mi nie wyszło”, “Znowu nie dałam rady” lub “Jestem beznadziejnym leniem”. Zakomunikuj sobie prawo do własnych słabości, nie przestawaj być jednak wobec siebie wymagająca. W odróżnieniu zwykłego lenistwa od chwili słabości pomoże Ci zasada szczerości z samą sobą.

Na czym polega budowanie dobrej relacji z samą sobą?

Budowanie dobrej i zdrowej relacji z samą sobą polega na takiej komunikacji intrapersonalnej, która przebiegać będzie według powyższych zasad. Kiedy mówisz do siebie samej pamiętaj więc, by ich przestrzegać. Nie chodzi o to, by powtarzać sobie samej oklepane formułki typu “Jestem wspaniała” czy “Jestem tego warta”, ale o to, by komunikować się z sobą z pełną świadomością tego, jaki ta komunikacja ma na nas wpływ. Powodzenia!

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *