Komunikacja niewerbalna – ćwiczenie dla początkujących

Wyobraź sobie salę konferencyjną wypełnioną po brzegi. Masz dać krótkie przemówienie i zaprezentować szefostwu własne pomysły. Wchodzisz do pomieszczenia i wszystkie spojrzenia kierują się na Ciebie. Masz lekką tremę, ale to nic! Nikt by tego nie zgadł. Zaczynasz mówić, a wszyscy od razu wiedzą, że masz coś interesującego do przekazania. Twoje argumenty brzmią tak przekonująco, że aż chce się Ci przytakiwać. Jednocześnie widać, że jesteś na tyle rozluźniona, by nie bać się interakcji z publicznością. Twoi słuchacze widzą pewną siebie, zrelaksowaną kobietę. Czy nie byłoby świetnie, móc podpisać się pod tym scenariuszem?

Opanowanie zasad komunikacji niewerbalnej oraz kontrola własnej ekspresji, mogą pomóc Ci w tym, by niezależnie od tremy i stresu wyglądać zawsze na osobę pewną siebie oraz robić świetne pierwsze wrażenie. Dzisiaj podpowiem Ci, jak zacząć się tego uczyć.

Od czego zacząć trening komunikacji niewerbalnej?

Pierwszym krokiem do opanowania własnej ekspresji niewerbalnej jest osiągnięcie pełnej świadomości swojego ciała (o tym, dlaczego jest to ważne, przeczytaj tutaj). Przygotowałam dla Ciebie ćwiczenie, które ma na celu pomóc Ci uświadomić sobie własne warunki fizyczne, zidentyfikować niepożądane komunikaty niewerbalne, które nieświadomie wysyłasz otoczeniu oraz wskazać konkretne aspekty komunikacji niewerbalnej, na które powinnaś zwrócić szczególną uwagę. Celem tego ćwiczenia nie jest wytykanie Ci błędów. Chodzi o to, byś poznała i zaakceptowała swoje ciało oraz jego dynamikę. I nie mam tu na myśli słynnego “pokochaj swój cellulit”. Rzecz w tym, byś zrozumiała, jak rzeczywiście wyglądasz w oczach innych.

KOMUNIKACJA NIEWERBALNA – ćwiczenie dla początkujących.

POTRZEBNE BĘDĄ:

  • jakiekolwiek urządzenie wyposażone w kamerę – może być to zwykły telefon komórkowy
  • krzesło
  • w idealnej sytuacji – zaprzyjaźniona osoba do pomocy
  • kartka i długopis

CZĘŚĆ PIERWSZA – ZASADY

Ćwiczenie polega na nagraniu kamerą Twojego zachowania podczas przemowy lub rozmowy. Podczas nagrywania kieruj się poniższymi zasadami:

  • Kamera powinna obejmować całą Twoją sylwetkę. Musisz mieć również wolne ręce, dlatego najlepiej byłoby, gdyby nagrywała Cię zaprzyjaźniona osoba. Jeżeli nie ma takiej możliwości, ustaw kamerę w odpowiedniej odległości i pozycji.
  • Twoje przemówienie lub rozmowa powinny być w miarę długie (minimum 5 minut). Chodzi o to, byś mogła zebrać jak najwięcej interesujących nas obserwacji.
  • Wypowiedz się na temat, z którym nie jesteś do końca zaprzyjaźniona. Może to być coś, na czym nie za dobrze  się znasz lub coś, o czym nie lubisz rozmawiać. Chodzi o to, by w miarę możliwości, odtworzyć realia sytuacji stresowej. Idealnie byłoby, gdyby zaprzyjaźniona osoba zadała Ci również kilka pytań.
  • Podczas nagrywania, możesz mówić w pozycji stojącej lub usiąść na krześle. Idealnie byłoby, gdybyś spróbowała obu tych możliwości. Chodzi o to, by mieć jak najpełniejszy obraz Twojej ekspresji niewerbalnej.

Kiedy film jest już gotowy, przejdź do drugiej części ćwiczenia.

CZĘŚĆ DRUGA – ANALIZA

Poniżej przygotowałam listę oraz opisy komunikatów niewerbalnych, które zdradzają Twoje zdenerwowanie lub niepewność siebie. Obejrzyj film bardzo uważnie i sprawdź, które z tych komunikatów dotyczą Twojej ekspresji niewerbalnej. Obserwacje zapisz na kartce.

  • POSTAWA I DYNAMIKA CIAŁA – w pierwszej kolejności zwróć uwagę na ogólną postawę ciała. Przygarbione plecy, uniesione lub wysunięte do przodu barki świadczą o braku pewności siebie lub zdenerwowaniu. Wysunięta do przodu lub skierowana w dół głowa jest również sygnałem niepewności. Jeżeli mówisz w pozycji siedzącej, sprawdź czy nie siedzisz sztywno na samym brzegu krzesła.To również jest oznaką napięcia. Jeśli siedzisz z mocno wysuniętą do przodu miednicą i plecami wspartymi na oparciu krzesła, możesz wyglądać na znudzoną lub arogancką. Zaobserwuj również dynamikę ciała. Sztywna, spięta postawa lub ciągłe przenoszenie ciężaru ciała z jednej strony na drugą, nie robią dobrego wrażenia. Krzyżowanie lub splatanie rąk może zostać odczytane jako postawa obronna.
  • GESTY – zaobserwuj teraz ruchy Twoich dłoni. Ukrywanie dłoni, zaciskanie ich w pięści lub chowanie kciuka w zaciśniętej dłoni mogą świadczyć o braku pewności siebie lub stresie. Bawienie się włosami lub skrajem ubrania są wyraźnym znakiem zakłopotania. Sztywne, napięte dłonie lub całkowity brak gestów są również oznaką niepewności. Ludzie pewni siebie mają tendencję do powolniejszych, za to bardziej zamaszystych gestów podkreślających wypowiedź. Ich gestykulacja zajmuje również często więcej przestrzeni. Jeżeli Twoje gesty są szybkie i drobne, a dłonie podczas gestykulacji znajdują się blisko Twojego ciała, zwłaszcza jeśli są blisko twarzy, inni odniosą wrażenie, że jesteś zdenerwowana i niepewna tego co mówisz. Pocieranie okolic nosa lub szyi również nie robi dobrego wrażenia.
  • MIMIKA I SPOJRZENIE – przyjrzyj się teraz własnej twarzy na nagraniu. Zwróć szczególną uwagę na mięśnie wokół oczu i ust. Napięcie tych mięśni świadczy o dużej tremie. Jeżeli przygryzasz lub zaciskasz wargi podczas mówienia, okazujesz zdenerwowanie lub zawstydzenie. Twoje spojrzenie może być nieobecne, mocno skupione na jednym punkcie lub błądzące we wszystkie strony. W tym wypadku żadne ekstremum nie robi dobrego wrażenia. Spojrzenie osoby pewnej siebie można opisać jako zrelaksowany kontakt wzrokowy.
  • TON GŁOSU, RYTM MÓWIENIA, DŹWIĘKI PARALINGWISTYCZNE – posłuchaj teraz tego, jak mówisz. Wysoki ton głosu i bardzo szybki rytm mówienia świadczą o braku pewności siebie i zdenerwowaniu. Dźwięki typu “yyy”, “eee”, posapywanie lub wzdychanie robią bardzo negatywne wrażenie. Najważniejsze w tym punkcie jest wsłuchanie się we własny oddech. Jeżeli słyszysz jak nabierasz i wypuszczasz powietrze, a w dodatku robisz to szybko i z przerwą na wstrzymanie oddechu, oznacza to że trudno Ci ukryć zdenerwowanie.

Przekuj wiedzę w umiejętności!

Na koniec przyjrzyj się swoim notatkom. Wiesz już teraz, nad którymi aspektami ekspresji niewerbalnej powinnaś popracować. Uświadomienie sobie tego, jak wyglądasz w oczach innych podczas rozmowy lub przemowy, jest pierwszym i najważniejszym krokiem. Od dziś możesz zacząć trening komunikacji niewerbalnej. Ćwicz przed lustrem i wykorzystuj każdą okazję do tego, by nauczyć się kontrolować własną ekspresję. Pamiętaj, praktyka czyni mistrza!

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *