Postanowienia noworoczne, czyli jak wyznaczać sobie nowe cele.

Czy robisz postanowienia noworoczne? Ja, tak. Każda okazja jest dla mnie dobra do tego, żeby zastanowić się nad tym, co chciałabym w życiu osiągnąć, co zmienić, co pociągnąć dalej. A postanowienia noworoczne, mimo że okryte złą sławą, są przecież właśnie takim refleksyjnym rytuałem. Bardzo ten rytuał lubię. Wierzę jednak, że jeśli Tobie postanowienia noworoczne kojarzą się nierozerwalnie z rozczarowaniem i uczuciem porażki (gdzieś w okolicach lutego), być może nie masz już na nie więcej ochoty. Zachęcam Cię jednak do tego, byś dała im jeszcze jedną szansę! Może pomogą Ci w tym dwa, przygotowane przeze mnie, artykuły. Zacznijmy od tego, jak wyznaczać sobie nowe cele, by potem nie żałować.

Problem z postanowieniami noworocznymi jest taki, że wielu ludzi traktuje je jako skróty do swoich marzeń i pragnień. Nic więc dziwnego, że takie postanowienia najczęściej właśnie w sferze marzeń pozostają. Tymczasem do postanowień noworocznych powinno podchodzić się tak, jak do wyznaczania nowych celów. Potrzeba więc do tego sporo czasu, odpowiedniej metody i dobrego planowania. Wyznaczanie sobie nowych celów jest bowiem umiejętnością. I to taką, którą można z powodzeniem opanować, i która daje nam ogromne możliwości przekształcenia niewyraźnych marzeń w konkretne plany do realizacji.

Metoda SMART, czyli jak wyznaczać sobie nowe cele?

Uwielbiam ten moment, kiedy siadam nad świeżutkim kalendarzem i przenoszę na papier wszystkie moje noworoczne cele i plany. Robię tak odkąd pamiętam i mam w swoim domu stare kalendarze nawet sprzed ponad dziesięciu lat. Odkąd pamiętam, do wyznaczania celów używam też bardzo podobnej metody, choć przyznam, że jeszcze parę lat temu nie wiedziałam, że jest to w ogóle jakaś metoda, ani że ma ona swoją nazwę. Chodzi oczywiście o metodę SMART, która na pewno obiła Ci się już kiedyś o uszy.

Metoda SMART nie jest oczywiście moim pomysłem. Pochodzi ona prosto z podręczników dla managerów. Jednak sądzę, że jest to metoda przydatna nie tylko przedsiębiorcom i ekspertom zarządzania. Można ją z powodzeniem zastosować w naszym codziennym życiu. Myślę też, że dobrym pomysłem jest skorzystanie z niej już teraz, przy okazji robienia postanowień noworocznych. Pomoże Ci ona przekształcić niewyraźne marzenia i pragnienia w prawdziwe, możliwe do zrealizowania cele.

SMART czyli sprytnie!

Metoda SMART odnosi się do takiego formułowania Twoich celów, by były one możliwe do zrealizowania. Postanowienia noworoczne takie, jak “zacznę oszczędzać pieniądze” lub “schudnę” nie są celami dobrze sformułowanymi. Nie mówią nic o tym, co rzeczywiście chciałabyś osiągnąć. Nie zawierają też żadnych informacji o tym jak chciałabyś to osiągnąć i kiedy. Żeby cel sformułować poprawnie, trzeba poświęcić mu trochę czasu i przyjrzeć się mu dokładniej. Ile dokładnie chiałabym zaoszczędzić? W jaki sposób mogę to zrobić? Co muszę zrobić, by schudnąć? Jakich efektów oczekuję? Zadając takie pytania możemy cele skonkretyzować. Poprawnie sformułowane cele muszą więc wykazywać pięć bardzo ważnych cech.

S od Specific, czyli cele muszą być skonkretyzowane.

Cel musi być sformułowany bardzo konkretnie, tak byś mogła odczytać go jednoznacznie. “Zaoszczędzę pieniądze na wakacje poprzez odkładnie co miesiąc 200 złotych z pensji” lub “Schudnę poprzez ograniczenie kaloryczności moich posiłków i pływanie na basenie przez godzinę dwa razy w tygodniu”. Tak sformułowane cele nie pozostawiają miejsca żadnym mylnym interpretacjom i zawierają przy tym dodatkowe informacje o ich realizacji.

M od Measurable, czyli cele muszą być mierzalne.

Cel musi być mierzalny, tak byś mogła oszacować swoje własne postępy w jego realizacji oraz byś wiedziała, kiedy możesz uznać dany cel za osiągnięty. W podanych przykładach miarą Twoich postępów będą zatem pieniądze odkładane na koncie lub zrzucone kilogramy. Poprawnie sformułowane cele będą więc brzmiały “Zaoszczędzę 2400 złotych na wakacje poprzez odkładanie co miesiąc 200 złotych z pensji” lub “Schudnę 15 kilogramów poprzez ograniczenie kaloryczności moich posiłków o 500 kcal i pływanie na basenie przez godzinę dwa razy w tygodniu”.

Oczywiście nie wszystkie nasze cele można mierzyć w liczbach – nie jesteśmy maszynami. Chodzi tu jednak o to, byś mogła kontrolować własne postępy. Dobrze jest więc rozpisać sobie plan osiągnięcia celu na poszczególne małe kroki i to właśnie tych kroków użyć jako miary własnego postępu. Jeśli Twoim celem jest np. nabranie pewności siebie, takimi małymi krokami mogą być: przeanalizowanie Twoich mocnych i słabych stron, codzienne ćwiczenie motywującej komunikacji intrapersonalnej przez miesiąc, trening umiejętności komunikacji niewerbalnej przez 15 min. raz w tygodniu, zabranie głosu w dyskusji z przyjaciółmi, wystąpienie przed grupą kilkunastu osób z pracy, itp.

A od Achievable, czyli cele muszą być osiągalne.

Cele muszą być osiągalne czyli realistyczne. Stawianie sobie poprzeczki zbyt wysoko doprowadzi Cię tylko do frustracji. Jeśli zarabiasz przeciętną pensję i masz przeciętne wydatki, nie uda Ci się oszczędzić miliona złotych w przeciągu roku. Nie schudniesz również 15 kilogramów w tydzień. Cele powinny być więc tak sformułowane, by ich realizacja była osiągalna. Powinny zatem brzmieć “Zaoszczędzę 2400 złotych na wakacje poprzez odkładanie z pensji 200 złotych co miesiąc. Każdego miesiąca mogę zaoszczędzić 200 złotych poprzez zmianę abonamentu telefonicznego i jazdę do pracy na rowerze”. Osiągalny cel może brzmieć również “Schudnę 15  kilogramów poprzez ograniczenie kaloryczności moich posiłków o 500 kcal i pływanie na basenie przez godzinę dwa razy w tygodniu”.

R od Relevant, czyli cele muszą być dla Ciebie istotne.

Wyznaczone cele muszą być dla Ciebie istotne i oznaczać dla Ciebie ważny krok na przód. To muszą być Twoje własne cele i to dla Ciebie powinny one mieć wartość. Jeśli nie utożsamiasz się z własnym celem, nie jest Ci on do niczego potrzebny, realizowanie go będzie bardzo trudne. Poprawnie wyznaczony cel powinien więc odnosić się również do Twojej własnej motywacji. “Zaoszczędzę 2400 złotych na wakacje poprzez odkładanie z pensji 200 złotych co miesiąc. Każdego miesiąca mogę zaoszczędzić 200 złotych poprzez zmianę abonamentu telefonicznego i jazdę do pracy na rowerze. Chcę to zrobić, by nie stresować się dodatkowymi wydatkami podczas wakacyjnego wyjazdu”. Lub: “Schudnę 15  kilogramów poprzez ograniczenie kaloryczności moich posiłków o 500 kcal i pływanie na basenie przez godzinę dwa razy w tygodniu. Chcę schudnąć, by czuć się sprawniejsza fizycznie i atrakcyjniejsza”

T od Time-Bound, czyli cele muszą być określone w czasie.

Cele muszą być określone w czasie, czyli mieć datę realizacji. W przeciwnym razie na zawsze pozostaną tylko marzeniami. Wyznaczenie daty osiągnięcia celu nie tylko nadaje ramy czasowe dla realizacji konkretnych działań, ale jest też źródłem motywacji. Dobrze sformułowany cel będzie zatem wyglądał tak: “W tym roku zaoszczędzę 2400 złotych na wakacje poprzez odkładanie z pensji 200 złotych co miesiąc. Każdego miesiąca mogę zaoszczędzić 200 złotych poprzez zmianę abonamentu telefonicznego i jazdę do pracy na rowerze”. Lub tak: “W przeciągu pięciu miesięcy schudnę 15  kilogramów poprzez ograniczenie kaloryczności moich posiłków o 500 kcal i pływanie na basenie przez godzinę dwa razy w tygodniu”.

SmartER, czyli wyznaczanie celów może być jeszcze sprytniejsze!

E od Exciting, czyli cele muszą być ekscytujące.

Wyznaczone cele muszą być dla Ciebie nie tylko ważne. Ich osiągnięcie powinno wzbudzać w Tobie ekscytację. Tylko w ten sposób będziesz w stanie znaleźć w sobie wystarczająco dużo motywacji, by dane cele zrealizować.

R od Recorded, czyli cele muszą zostać zapisane.

Cele należy zapisywać. Nie tylko po to by o nich nie zapomnieć, ale też po to, by czerpać z takiego zapisu motywację do działania. Zapisany cel istnieje i nie da się go ignorować.

Powodzenia w wyznaczaniu i realizacji Twoich wielkich i małych celów!

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *