TEST SŁUCHU! Którym z czworga uszu komunikacyjnych słuchasz?

Pisałam Ci już w poprzednich artykułach, że każdy akt komunikacyjny, czyli np. rozmowa z innym człowiekiem, to proces odbywający się równolegle na kilku różnych płaszczyznach i pełniący wiele funkcji jednocześnie. O tym, jak różne funkcje może pełnić jeden zaledwie akt komunikacyjny, możesz przeczytać tutaj. Dzisiaj jednak powrócę do modelu czterech płaszczyzn komunikacyjnych Schulza von Thuna. Jeżeli nie pamiętasz lub nie przeczytałaś artykułu o uszach komunikacyjnych, możesz zrobić to tutaj. Jeśli przeczytałaś ten artykuł, ale nie potrafisz sama ocenić, którym uchem komunikacyjnym słuchasz, ten test jest właśnie dla Ciebie!

Czworo Uszu komunikacyjnych.

W komunikacji interpersonalnej używamy czworga uszu komunikacyjnych. Są to Ucho Rzeczowe, Ucho Ujawniania Siebie, Ucho Relacyjne i Ucho Apelu. W idealnej sytuacji komunikacyjnej każda z nas korzystałaby z wszystkich czworga uszu w równym stopniu. W rzeczywistości jednak, większość z nas ma tendencję do używania, lub nawet nadużywania, tylko wybranych płaszczyzn i uszu komunikacyjnych. Prowadzić to może nie tylko do niezrozumienia naszych rozmówców, ale również do braku pewności siebie podczas rozmowy.

Zachęcam Cię dzisiaj do wykonania testu, który podpowie Ci, których uszu komunikacyjnych używasz najczęściej. Dowiesz się również, jakie niesie to ze sobą korzyści oraz jakie niedogodności może powodować. Wiedza ta, pomoże Ci w doskonaleniu Twoich umiejętności komunikacji interpersonalnej.

TEST USZU KOMUNIKACYJNYCH

Poniżej znajdziesz 10 pytań. Każde pytanie składa się z krótkiego opisu sytuacji i jednego komunikatu, który należy zinterpretować. Wyobraź sobie siebie w danej sytuacji i pomyśl jak w pierwszej chwili zrozumiałabyś usłyszany komunikat. Liczy się pierwsza myśl, postaraj się więc być ze sobą szczera. Jeśli podane odpowiedzi od A do D nie odpowiadają dokładnie Twojej własnej interpretacji komunikatu, wybierz tą, która jest jej najbliższa. Odpowiedzi zapisz na kartce.

  1. Jest czwartek, godzina 15 po południu. Spakowałaś już wszystko do torebki i zamierzasz wyjść z pracy. W tym momencie wchodzi Twoja przełożona, z którą masz całkiem przyjazne stosunki. Słyszysz komunikat “O, wcześnie dzisiaj Pani wychodzi…”. Co myślisz?
    A) Rzeczywiście, zazwyczaj wychodzę o godzinie 16:00, ale dzisiaj wyjdę o godzinę wcześniej.
    B) Czyżby była zła, że wychodzę tak wcześnie?
    C) Ona wie, że może na mnie liczyć, ale dzisiaj naprawdę muszę wyjść wcześniej.
    D) Pewnie chce żebym została jeszcze tą godzinę i pomogła.
  2. Bliska Ci osoba jest w wyraźnie złym nastroju. Wygląda na przygnębioną, ale kiedy o to pytasz, mówi tylko “Wolę nie rozmawiać o tym w tej chwili…”. Co myślisz?
    A) Dobrze, porozmawiamy o tym w innym momencie.
    B) Nie chce rozmawiać o tym w ogóle, czy nie chce rozmawiać akurat w tej chwili?
    C) Może nie chce o tym rozmawiać akurat ze mną?
    D) Chce, żebym zostawiła ją/go w spokoju.
  3. Postanowiłaś poeksperymentować w kuchni i przygotowałaś egzotyczną zupę na obiad. Podczas jedzenia Twój partner/Twoja partnerka mówi “W zupie pływa coś zielonego…”. Co myślisz?
    A) O, coś zielonego pływa w zupie.
    B) Pewnie, nie wie co to jest, to zielone.
    C) Dlaczego narzeka i nie docenia mojego wysiłku?
    D) Następnym razem przygotuję zupę, którą zna i lubi.
  4. Rozmawiasz z dobrą koleżanką o odżywianiu. Koleżanka mówi “Przeczytałam ciekawą książkę o diecie odchudzającej, myślę, że też by Ci się spodobała ”. Co myślisz?
    A) Przeczytała książkę o diecie odchudzającej.
    B) Jest zachwycona dietą odchudzającą, o której przeczytała.
    C) Chce podzielić się ze mną nową wiedzą o odżywianiu.
    D) Pewnie sugeruje żebym zaczęła się odchudzać.
  5. Kupiłaś sobie nową i dosyć ekstrawagancką sukienkę. Prezentujesz ją Twojej przyjaciółce, a ona mówi “Ekstrawagancka, ale do Ciebie pasuje…”. Co myślisz?
    A) Sukienka mi pasuje.
    B) Sukienka jest zbyt ekstrawagancka jak na jej gust.
    C) Chce dodać mi odwagi do noszenia tak ekstrawaganckich ubrań.
    D) Powinnam częściej nosić ekstrawaganckie ubrania.
  6. Przydzieliłaś Twojemu pracownikowi nowe zadanie. Pierwsze, co od niego słyszysz to “Nie wykonałem jeszcze poprzedniego zadania”. Co myślisz?
    A) Nie wykonał jeszcze poprzedniego zadania.
    B) Może czuje się obarczony zbyt wieloma obowiązkami?
    C) Uważa, że jestem niesprawiedliwa w przydzielaniu zadań.
    D) Powinnam zlecić to zadanie komuś innemu.
  7. Dzwonisz do przyjaciółki po kilkutygodniowej przerwie. Przyjaciółka odbiera telefon i mówi “Dawno nie dzwoniłaś!”. Co myślisz?
    A) Racja, nie dzwoniłam od kilku tygodni.
    B) Ma żal, że do niej nie dzwoniłam.
    C) Myśli, że zaniedbałam nasze kontakty.
    D) Powinnam do niej dzwonić częściej.
  8. Poszłaś ze znajomą do restauracji. Poleciłaś jej Twoje ulubione danie i sama zamówiłaś to samo. Po jedzeniu koleżanka mówi “Uff, dla mnie to było za dużo i za ciężko”. Co myślisz?
    A) Potrawa była dla niej za ciężka, a porcja za duża.
    B) Czuje się przejedzona.
    C) Uważa, że ja jadam zazwyczaj za dużo.
    D) Następnym razem nie będę jej niczego rekomendować.
  9. Wróciłaś do domu dużo później niż zwykle. Twój partner/Twoja partnerka mówi “O jesteś! Dzwoniłem/dzwoniłam do Ciebie już dwa razy…”. Co myślisz?
    A) Mam dwa nieodebrane połączenia.
    B) Pewnie jest zły/zła, że nie odebrałam telefonu.
    C) Sprawiłam, że się o mnie martwił/martwiła.
    D) Chce żebym uprzedzała, że się spóźnię.
  10. Masz nową, krótszą fryzurę. Twoja koleżanka z pracy mówi “O, nowa fryzura. Wyglądasz jakoś inaczej”. Co myślisz?
    A) To oczywiste, że wyglądam inaczej, przecież mam inną fryzurę.
    B) Ona chyba nie jest zachwycona tą zmianą.
    C) Chce dać mi do zrozumienia, że w dłuższych włosach było mi lepiej .
    D) Chyba jednak znowu zapuszczę włosy.

Policz teraz Twoje odpowiedzi i sprawdź rozwiązanie testu!

WIĘKSZOŚĆ ODPOWIEDZI A – Ucho Rzeczowe

Jako odbiorczyni komunikatu skupiasz się najczęściej na informacji rzeczowej zawartej w komunikacie. Bardzo prawdopodobne, że w wielu sytuacjach ułatwia Ci to życie. Umiejętność słuchania Uchem Rzeczowym przydaje się przede wszystkim wtedy, gdy kluczową rolę dla rozmowy odgrywają konkretne dane i fakty. Potrafisz wyłowić je z rozmowy, skoncentrować się na jej bezpośredniej treści i nie szukasz w niej drugiego dna. Może się jednak zdarzyć, że taka interpretacja komunikatu będzie zbyt powierzchowna. W takim wypadku przegapisz ważne informacje dotyczące zamiarów nadawcy oraz emocjonalnego wydźwięku komunikatu.

WIĘKSZOŚĆ ODPOWIEDZI B – Ucho Ujawniania Siebie

W rozmowie koncentrujesz się przede wszystkim na tym, co nadawca komunikatu przekazuje o sobie samym. Potrafisz rozszyfrować nadawcę pod względem jego uczuć, emocji i przekonań. Umiejętność ta jest bardzo użyteczna. Dzięki niej możesz dobrać odpowiednią strategię komunikacyjną i dopasować ją do aktualnego stanu Twojego rozmówcy. Pomoże Ci to nie tylko w kontaktach z bliskimi, ale również podczas negocjacji biznesowych. Jeśli jednak nadużywasz Ucha Ujawniania Siebie możesz mieć tendencję do nadinterpretowania słów Twoich rozmówców. Jest to szczególnie szkodliwe, gdy mamy do czynienia z emocjami negatywnymi. Nadinterpretacja takich komunikatów sprawi, że będziesz widziała problemy tam, gdzie być może wcale ich nie ma.

WIĘKSZOŚĆ ODPOWIEDZI C – Ucho Relacyjne

Jako słuchaczka koncentrujesz się w szczególności na tym, co dany komunikat mówi o Twojej relacji z nadawcą. Chodzi tu nie tylko o rodzaj relacji, która łączy Cię z Twoim rozmówcą, ale również o to, co Twój rozmówca myśli o Tobie. Dzięki tej umiejętności możesz być świetną dyplomatką. Zwracasz bowiem uwagę nie tylko na treść komunikatu, ale również na jego kontekst, który niejednokrotnie ma ogromne znaczenie dla rozmowy. Nadużywanie Ucha Relacyjnego może jednak doprowadzić do tego, że w rozmowach koncentrować się będziesz zbytnio na akceptacji ze strony Twojego rozmówcy. Może się zdarzyć, że będziesz się przez to czuła niepewnie.

WIĘKSZOŚĆ ODPOWIEDZI D – Ucho Apelu

Jako odbiorczyni komunikatu koncentrujesz się przede wszystkim na tym, jakiej reakcji oczekuje od Ciebie rozmówca. Nie skupiasz się jedynie na powierzchowności komunikatu, ale patrzysz głębiej. Potrafisz czytać między wierszami i odgadywać intencje nadawcy. Umiejętność ta sprawia, że jesteś słuchaczką niezwykle elastyczną i łatwo przychodzi Ci zdobywanie sympatii Twoich rozmówców. Jesteś osobą pomocną i potrafisz zaskarbić sobie wdzięczność Twoich rozmówców. Jeśli jednak masz tendencję do nadużywania Ucha Apelu, możesz skupiać się zbytnio na spełnianiu życzeń Twojego rozmówcy, przez co poczujesz się przez niego zdominowana.

Czy wiesz już, którego ucha komunikacyjnego używasz najczęściej?

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *